Views: 438

Reply to This

Replies to This Discussion

Via Disobedient Media.

Regular followers of WikiLeaks-related news are at this point familiar with the multiple serious infractions of journalistic ethics by Luke Harding and the Guardian, especially (though not exclusively) when it comes to Julian Assange and WikiLeaks. However, another individual at the heart of this matter is far less familiar to the public. That man is Fernando Villavicencio, a prominent Ecuadorian political activist and journalist, director of the USAID-funded NGO Fundamedios and editor of online publication FocusEcuador.

Most readers are also aware of the Guardian's recent publication of claims that Julian Assange met with former Trump campaign manager Paul Manafort on three occasions. This has now been definitively debunked by Fidel Narvaez, the former Consul at Ecuado... between 2010 and 2018, who says Paul Manafort has never visited the embassy during the time he was in charge there. But this was hardly the first time the outlet published a dishonest smear authored by Luke Harding against Assange. The paper is also no stranger to publishing stories based on fabricated documents.

In May, Disobedient Media reported on the Guardian's hatchet-job relating to 'Operation Hotel,' or rather, the normal security operations of the embassy under former Ecuadorian President Rafael Correa. That hit-piece, co-authored by Harding and Dan Collyns, asserted among other things that (according to an anonymous source) Assange hacked the embassy's security system. The allegation was promptly refuted by Correa as "absurd" in an interview with The Intercept, and also by WikiLeaks as an "anonymous libel" with which the Guardian had "gone too far this time. We're suing."

A shared element of The Guardian’s ‘Operation Hotel’ fabrications and the latest libel attempting to link Julian Assange to Paul Manafort is none other than Fernando Villavicencio of FocusEcuador. In 2014 Villavicencio was caught passing a forged document to the Guardian, which published it without verifying it. When the forgery was revealed, the Guardian hurriedly took the document down but then tried to cover up that it had been tampered with by Villavicencio when it re-posted it a few days later.

How is Villavicencio tied to The Guardian's latest smear of Assange? Intimately, it turns out.

Who is Fernando Villavicencio?

Earlier this year, an independent journalist writing under the pseudonym Jimmyslama penned a comprehensive report detailing Villavicencio's relationships with pro-US actors within Ecuador and the US. She sums up her findings, which are worth reading in full:

"...The information in this post alone should make everyone question why in the world the Guardian would continue to use a source like Villavicencio who is obviously tied to the U.S. government, the CIA, individuals like Thor Halvorssen and Bill Browder, and opponents of both Julian Assange and former President Rafael Correa."

As most readers recall, it was Correa who granted Assange asylum in the Ecuadorian Embassy in London. Villavicencio was so vehemently opposed to Rafael Correa's socialist government that during the failed 2010 coup against Correa he falsely accused the President of "crimes against humanity" by ordering police to fire on the crowds (it was actually Correa who was being shot at). Correa sued him for libel, and won, but pardoned Villavicencio for the damages awarded by the court.

Assange legal analyst Hanna Jonasson recently made the link between the Ecuadorian forger Villavicencio and Luke Harding's Guardian stories based on dubious documents explicit. She Tweeted2014 Ecuador's Foreign Ministry accused the Guardian of publishing a story based on a document it says was fabricated by Fernando Villavicencio, pictured below with the authors of the fake Manafort-Assange 'secret meeting' story, Harding and Collyns."


Screen Shot 2018-12-03 at 6.48.23 PM.png" />


Jonasson included a link to a 2014 official Ecuadorian government statement which reads in part: "There is also evidence that the author of this falsified document is Fernando Villavicencio, a convicted slanderer and opponent of Ecuador’s current government. This can be seen from the file properties of the document that the Guardian had originally posted (but which it has since taken down and replaced with a version with this evidence removed)."  The statement also notes that Villavicencio had fled the country after his conviction for libeling Correa during the 2010 coup and was at that time living as a fugitive in the United States.

It is incredibly significant, as Jonasson argues, that the authors of the Guardian's latest libelous article were photographed with Villavicencio in Ecuador shortly before publication of the Guardian's claim that Assange had conducted meetings with Manafort.

Jonasson's Twitter thread also states: "This video from the news wire Andes alleges that Villavicencio's name appeared in the metadata of the document originally uploaded alongside The Guardian's story." The 2014 Guardian piece, which aimed a falsified shot at then-President Rafael Correa, would not be the last time Villavicencio's name would appear on a controversial Guardian story before being scrubbed from existence.

Just days after the backlash against the Guardian reached fever-pitch, Villavicencio had the gall to publish another image of himself with Harding and Collyns, gloating : "One of my greatest journalistic experiences was working for months on Assange's research with colleagues from the British newspaper the Guardian, Luke Harding, Dan Collins and the young journalist Cristina Solórzano from @ somos_lafuente[Translated from Spanish]


Screen Shot 2018-12-03 at 6.49.30 PM.png" />


The tweet suggests, but does not specifically state, that Villavicencio worked with the disastrous duo on the Assange-Manafort piece. Given the history and associations of all involved, this statement alone should cause extreme skepticism in any unsubstantiated claims, or 'anonymously sourced' claims, the Guardian makes concerning Julian Assange and Ecuador.

Astoundingly, and counter to Villavicencio's uncharacteristic coyness, a recent video posted by WikiLeaks via Twitter does show that Villavicencio was originally listed as a co-author of the Guardian's Manafort-Assange allegations, before his name was edited out of the online article. The original version can be viewed, however, thanks to archive services.


Screen Shot 2018-12-03 at 6.50.45 PM.png" />


The two photographs of Villavicencio with Harding and Collyns as well as the evidence showing he co-authored the piece doesn't just capture a trio of terrible journalists, it documents the involvement of multiple actors associated with intelligence agencies and fabricated stories.

All of this provoke the question: did Villavicencio provide more bogus documents to Harding and Collyns - Harding said he'd seen a document, though he didn't publish one (or even quote from it) so readers might judge its veracity for themselves - or perhaps these three invented the accusations out of whole-cloth?

Either way, to quote WikiLeaks, the Guardian has "gone too far this time" and its already-tattered reputation is in total shambles.

Successful Propaganda, Failed Journalism

Craig Murray calls Harding an "MI6 tool", but to this writer, Harding seems worse than an MI6 stooge: He's a wannabe-spook, hanging from the coat-tails of anonymous intelligence officers and publishing their drivel as fact without so much as a skeptical blink. His lack of self-awareness and conflation of anecdote with evidence sets him apart as either one of the most blatant, fumbling propagandists of our era, or the most hapless hack journalist to stain the pages of printed news.

To provide important context on Harding’s previous journalistic irresponsibility, we again recall that he co-authored the infamous book containing the encryption password of the entire Cablegate archive, leading to a leak of the unredacted State Department Cables across the internet. Although the guilty Guardian journalists tried to blame Assange for the debacle, it was they themselves who ended up on the receiving end of some well-deserved scorn.

In addition to continuing the Guardian's and Villavicencio's vendetta against Assange and WikiLeaks, it is clearly in Harding's financial interests to conflate the pending prosecution of Assange with Russiagate. As this writer previously noted, Harding penned a book on the subject, titled: "Collusion: Secret Meetings, Dirty Money, and How Russia Helped Donald Trump Win." Tying Assange to Russiagate is good for business, as it stokes public interest in the self-evidently faulty narrative his book supports.

Even more concerning is the claim amongst publishing circles, fueled by recent events, that Harding may be writing another book on Assange, with publication presumably timed for his pending arrest and extradition and designed to cash in on the trial. If that is in fact the case, the specter arises that Harding is working to push for Assange's arrest, not just on behalf of US, UK or Ecuadorian intelligence interests, but also to increase his own book sales.

That Harding and Collyns worked intensively with Villavicencio for "months" on the "Assange story," the fact that Villavicencio was initially listed as a co-author on the original version of the Guardian's article, and the recent denial by Fidel Narvaez, raises the likelihood that Harding and the Guardian were not simply the victims of bad sources who duped them, as claimed by some.

It indicates that the fake story was constructed deliberately on behalf of the very same intelligence establishment that the Guardian is nowadays only too happy to take the knee for.

In summary, one of the most visible establishment media outlets published a fake story on its front page, in an attempt to manufacture a crucial cross-over between the pending prosecution of Assange and the Russiagate saga. This represents the latest example in an onslaught of fake news directed at Julian Assange and WikiLeaks ever since they published the largest CIA leak in history in the form of Vault 7, an onslaught which appears to be building in both intensity and absurdity as time goes on.

The Guardian has destroyed its reputation, and in the process, revealed the desperation of the establishment when it comes to Assange.

Donald Trump’s disgraced ex-campaign manager and the Ecuadorian President considered the possibility of handing over the founder of WikiLeaks to the US in exchange for relief of debts, a news report claims.

A week has passed since the Guardian, citing a “well-placed source,”insinuated a direct relationship between Trump's ex-campaign manager Paul Manafort and Julian Assange, claiming that the two met three times in four years. While both WikiLeaks and Manafort denied the alleged meetings had ever taken place, the New York Times now claims Manafort was happy to talk about throwing his supposed buddy under the bus and having him somehow handed over to the US.

READ MORE: Assange-Manafort meeting claim backed by anonymous sources, what else do ‘collusion skeptics’ need?

The newspaper, citing “three people familiar with the talks,” reported that Manafort traveled to Ecuador in mid-May 2017 to meet with newly-elected President Lenin Moreno and other senior officials. The agenda of the meeting had nothing to do with Assange initially as Manafort was offering Chinese investment into the country’s power industry and suggested his links to the Trump administration would help smooth things out with Washington.

But soon the discussion spiraled to the world’s most famous fugitive, a major obstacle lying in the way of the US-Ecuador rapprochement. The NYT sources said Manafort touted himself as a person who could solve the long-running problem, telling Ecuadorian government officials that he might be handy in striking a clandestine deal to hand over Assange to the US.

Ecuadorian President Lenin Moreno previously called the WikiLeaks publisher “more than a nuisance” indicating that he would gladly get rid of his predecessor, Rafael Correa’s legacy. Correa offered Assange political asylum, leading to his long residence in the Ecuadorean embassy in London.

A virtual political prisoner inside Ecuador’s London embassy where he was granted asylum in August 2012, Assange faces arrest and extradition to America if leaves its confines.

He’ll risk Trump regime prosecution, conviction, and longterm imprisonment for the crime of truth-telling journalism the way it should be.

Leaving the embassy voluntarily or if forced out by the Ecuadorian Lenin Moreno regime will clearly jeopardize his freedom and other fundamental rights – why he remains inside the facility for his safety to be lost outside.

According to Moreno during a Thursday radio interview, Britain assured him that Assange won’t be extradited to a nation where capital punishment is enforced against targeted victims.

It’s virtually never warranted against anyone. In America and elsewhere, it’s often unjustly imposed on wrongfully accused individuals – for political or other reasons.

In 2012, the Obama regime disgracefully declared Assange an enemy of the state, forcing him to take refuge in Ecuador’s London embassy to avoid unjust arrest, extradition to America, prosecution, and imprisonment to silence him.

At the same time, a secret grand jury reportedly convened. A sealed indictment followed, allegedly accusing Assange of spying under the long ago outdated 1917 Espionage Act, enacted shortly after America’s entry into WW I.

It prohibited anyone from interfering with US military operations, supporting the nation’s enemies, promoting insubordination in the ranks, or obstructing military recruitment.

It remains the law of the land, used to charge, prosecute, convict and imprison Chelsea Manning unjustly, along with other wrongful charges against her.

Assange faces the same fate if extradited to America. Anyone exposing US high crimes and/or other dirty secrets Washington wants suppressed is vulnerable.

A no longer secret US indictment awaits him on phony charges, likely similar to those against Manning – despite no evidence of wrongdoing.

Britain’s guarantee for Assange’s safety isn’t worth the paper it’s written on. Allied with Washington’s imperial agenda, Theresa May is virtually certain to collude with the Trump regime against him.

He’ll be arrested if steps outside the Ecuadorian embassy, May going along with what Trump regime hardliners call a top priority, wanting him prosecuted and imprisoned, a warning to other investigative journalists and whistleblowers exposing US wrongdoing that the same fate awaits them.

May and Moreno are in lockstep with Washington’s geopolitical agenda. The Ecuadorian president lied, claiming “(t)here is a path for Mr. Assange to take the decision to exit into near freedom.” 

Acknowledging he faces arrest in Britain for violating bail terms by seeking asylum to avoid extradition to Sweden on phony rape charges, he failed to explain it was a way for its authorities to hand him over to the US – what Britain will do directly or indirectly.

Nations allied with Washington’s geopolitical agenda can never be trusted. Moreno said he “do(es)  like the presence of Mr. Assange in the Ecuadorean embassy.” Clearly he wants him out by one means or another.

According to WikiLeaks lawyer Barry Pollack, “(t)he suggestion that as long as the death penalty is off the table, Mr Assange need not fear persecution is obviously wrong,” adding: 

“No one should have to face criminal charges for publishing truthful information. Since such charges appear to have been brought against Mr Assange in the United States, Ecuador should continue to provide him asylum” as long as his safety and fundamental rights are jeopardized outside of its confines.

Assange’s lawyer in Ecuador, Carlos Poveda, said his client is willing to surrender to UK authorities if credibly guaranteed that he won’t be extradited to America or any other country for any reasons.

Given the Trump regime’s rage to arrest, prosecute and imprison him longterm, he’s unsafe outside the Ecuadorian embassy’s confines – unless granted iron-clad safe passage to the country of his choice.

Perhaps Russia is the only one where he can be safe – if granted the same asylum status afforded Edward Snowden.

WikiLeaks founder and former editor Julian Assange underwent a series of medical exams, Ecuador’s top attorney Inigo Salvador said.

Salvador told reporters Ecuador did not have access to the results of the tests as doctors are forbidden from sharing patient information in the UK.

A lawyer for Assange stated he did not know the results of the medical tests, while further calling on Ecuador to produce documentation proving that the UK would not extradite him to any country where his life would be at risk. Most notably, an at-risk country would be the United States, which WikiLeaks noted just tortured a former CIA agent and suspected alleged WikiLeaks Vault 7 leaker, Joshua Schulte by bolting him to the floor, video-monitoring and strip-searching him. If we are being honest, when they got their hands on Assange, would probably do much of the same except 100x worse to the WikiLeaks founder for exposing numerous crimes by the U.S. government.

“We insist that they show us the letter from the United Kingdom,” Assange’s lawyer, Carlos Poveda said. Adding, “the protocol is meant to set the rules of his living situation, but it seems more like a penitentiary regime.”


© 2018   Created by rose.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service